Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Die tijd is nu gekomen.

In dit bericht informeer ik u dat ik op 1 september 2022 het stokje als voorzitter van huurdersbelangenorganisatie Accio overdraag. Lange tijd was ik actief voor de huurders van Talis. Dit begon al in 1987 als lid van de bewonerscommissie voor Wijchen -noord/Achterlo. In maart 2012 was ik aanwezig bij de eerste bijeenkomst van het nieuwe platform Accio. In totaal hadden 16 vrijwilligers zich gemeld en uiteindelijk zijn we met dertien mensen verder gegaan.

In september 2012 in het NEC-stadion werden we officieel Participatie projectteam Accio. Tot in 2015 de Woningwet kwam en we een huurdersvereniging moesten worden, toen vielen er 7 leden af. We zijn doorgegaan met vijf leden en uiteindelijk waren Pim van Ginneken en ik nog over. Er moest een voorzitter komen en dat heb ik toegezegd tot een ander zich kandidaat zou stellen.

Bijna tien-en-een-half-jaar (op 14 dagen na) heb ik dit werk met veel plezier gedaan. Alle huurders konden op me rekenen. Zelfs tijdens de Corona-periode maakte ik tijd voor een babbeltje of om de weg te wijzen naar Talis. In 2021 mochten we ook aan tafel zitten bij de gesprekken met WoonGenoot en Omslag en het samengaan van beide corporaties. Als huurdersbelangenvereniging waren wij hier ook een klein pootje in. Met Ronald leushuis (Talis), Dorien de Wit (RvC Talis) en jan Baars (RvC WoonGenoot) heb ik mijn handtekening mogen zetten. Voor mij een heel leerzame tijd.

Maar altijd met de gedachte “Talis is voor de stenen, Accio voor de belangen van de huurder.” Het was heel plezierig om te doen.

Maar nu wordt het tijd dat ik eens wat minder ga doen en geef ik de hamer door aan de rest van het Accio-bestuur. Ik hoop dat er vlug een opvolger komt die deze hamer overneemt. Ik wil iedereen binnen Talis en de RvC bedanken, ook WoonGenoot en Omslag en werkgroepen voor de fijne medewerking die van iedereen uit ging.

Riek Janssen