Oplevering 31 eengezinswoningen Woenderskamp

Midden in de nieuwe wijk Woenderskamp in Nijmegen-Noord bouwde Reinbouw voor Talis 31 sociale huurwoningen. Met de nieuwe bewoners wordt de oplevering gevierd. Twee grotere woningen worden verhuurd aan gezinnen waarbij minimaal één van de gezinsleden in een rolstoel zit. Zulke eengezinswoningen met lift in de sociale huur zijn uniek in Nijmegen-Noord. De andere 29 eengezinswoningen zijn regulier verhuurd.

Wethouder Noël Vergunst is aanwezig bij de oplevering om de bewoners veel geluk te wensen met hun nieuwe woning: ‘Iedereen heeft recht op een goed plek. Hier bij deze sociale huurwoningen zie je dezelfde kwaliteit als bij de koopwoningen. Zo zie ik het ’t graag. En bij een goede plek voor iedereen hoort dat we een stad hebben die toegankelijk is voor iedereen. Daarom heeft de gemeente een bijdrage gegeven voor de twee rolstoelwoningen.’

Twee woningen met lift
‘De combinatie van wonen en zorg maakt een buurt pas “af”. Woenderskamp is inderdaad voor iedereen,’ aldus Ronald Leushuis, bestuurder van Talis. Vlak naast de 31 eengezinswoningen levert Talis ook 124 appartementen op aan starters en anderen. Daar is ook plek voor wooninitiatief Mindset. Deze 10 jongeren met een fysieke beperking krijgen volgende maand de sleutel. Leushuis: ‘Bijzonder aan Woenderskamp is dat er nu in deze buurt twee grote eengezinswoningen zijn die rolstoelgeschikt zijn. De gezinnen in deze woningen leven nu optimaal samen in huis. Zo hoeft degene in een rolstoel niet alleen beneden te leven. Dat is gelukt door samen te werken.’  De twee woningen hebben een lift en vier slaapkamers. Talis heeft deze woningen in samenspraak met de gemeente Nijmegen verhuurd aan grote gezinnen waarbij minimaal één van de gezinsleden in een rolstoel zit. Josine Jaspers is één van deze bewoners. Het was een heel traject voordat zij met haar gezin een passende woning vond. ‘Ik kan eindelijk weer genieten. Als moeder is het zo fijn dat ik op een normale manier de kinderen op bed kan leggen,’ aldus Jaspers.

De andere 29 woningen hebben twee slaapkamers en een vaste trap naar de zolder. Hier komen bijvoorbeeld startende gezinnen te wonen. Deze zijn tussen de 84m2 en de 92m2. Alle woningen hebben dezelfde huurprijs van ongeveer 630 euro per maand.

Energiezuinig
De woningen zijn energiezuinig. Elke woning heeft zes zonnepanelen op het dak. Daarnaast heeft Reinbouw de woningen natuurinclusief gebouwd. In de gevels zitten nestkasten voor dwergvleermuizen, gierzwaluwen en mussen. Op de daken zitten vogelvides. Ook de hagen rondom de blokken dragen hier aan bij. Talis zocht ook de samenwerking met Operatie Steenbreek. Zo krijgen bewoners gratis tuinadvies voor een zo groen mogelijke tuin met zo min mogelijk stenen.

Details in het metselwerk
De eengezinswoningen zijn verdeeld over vijf woonblokken. Er is veel aandacht besteed aan de architectuur van de woningen. Dat is te zien aan mooie details bij het metselwerk van de gevels. De architectuur sluit ook aan bij de andere koopwoningen uit de buurt.

Proef voor nieuwe wet
Gemeente Nijmegen, Talis, Reinbouw en Woningborg Toetsing en Toezicht werkten voor de 31 eengezinswoningen bij Woenderskamp samen aan het WKB-Proefproject. Vanaf januari 2022 moet elke aannemer namelijk bouwen volgens de nieuwe regels van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WBK). Het idee van de nieuwe wet is dat Nederland haar bouwtoezicht verder wil verbeteren en de bouwkwaliteit verhogen. Een verandering die veel impact heeft. Tijdens de bouw wordt iedere stap dan tot op de schroef nauwkeurig gedocumenteerd en vastgelegd. Antoinette Wilmot, directeur van Reinbouw geeft aan: ‘Bij dit project hebben we dit door een goede samenwerking en op een redelijk kleine schaal vast kunnen testen. Zo kunnen we er vast aan wennen en het is handig om de regelgeving waar nodig wat bij te schaven.’

Foto: Ronald Leushuis, bestuurder Talis, in gesprek met nieuwe bewoners